eastCloud
  • home
  • Blog
  • معرفی بازی سوم شخص ایرانی The HAOS برای ویندوز 10

معرفی بازی سوم شخص ایرانی The HAOS برای ویندوز 10

25 May, 2018

معرفی بازی سوم شخص ایرانی The HAOS برای ویندوز 10

آنچه اکنون قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، داستان تولید محصولی با نام HAOS است که به زودی برای کاربران ویندوز در دسترس قرار خواهد گرفت؛ اما این محصول و هدف از تولید آن چیست؟ کدام مجموعه ایرانی آن راهی فروشگاه نرم افزاری مایکروسافت نموده است؟ در ادامه با وینفون همراه باشید.

 

چند هفته‌ی پیش در وب سایت خانم انوشه انصاری مطلبی می‌خواندم که در آن، از وقوع یک تجربه‌ی بسیار لذت بخش و هیجان انگیز صحبت شده بود. تجربه‌ای که نه‌تنها برای وی و علاقه‌مندان به علم نجوم، بلکه برای هر انسانی هیجان انگیز و تأثیر گذار خواهد بود. این تجربه آن‌قدر خوب توصیف شده بود که با صحنه‌هایی عینی من را برای عمومی کردن آن به فکر  فرو برد. آن تجربه چیزی نبود جز تماشای زمین از کیلومترها دور از این سیاره‌ی بخشنده؛ تجربه‌ای که حقیقتاً برای هر انسانی لذت بخش خواهد بود.
بعد از آن روز من تصمیم به تولید یک فضای آزمایشی برای امتحان ایده‌ام گرفتم، حال آنکه چه ابزاری بهتر از و Unity و زبان بی نظیر C#.NET؟ پس با Unity شروع به تولید یک رشته کدهای اولیه و احجام مدور کردم تا بتوانم توانایی خودم را برای آغاز یک حرکت مداوم محک بزنم؛ شما در یونیتی با آزادی عمل‌ها و محدودیت‌های به خصوصی رو به رو هستید و همین آزمون خطا فرآیند ایده تا اجرا را هیجان انگیز می‌کند.
هدف من تولید یک بازی با یونیتی مشابه با آنچه امروز در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود نبود، من می‌خواستم با یونیتی پیش بروم پس باید از ابتدا خشت اول را محکم می‌گذاشتم و بی گدار به آب نمی‌زدم. پس شروع کردم به تولید منظومه‌ی شمسی با ابعاد دقیق سیارات و مدار آنها در گردش به دور خورشید! خیلی مراقب بودم که چیزی زیاد و کم نشود، اطلاعات گاهی دچار چندگانگی می‌شد اما ابداً از این موضوع به سادگی نمی‌گذشتم تا بتوانم دقیقاً به آنچه در ذهنم بود برسم.
کُرات در راینو مدل می‌شد و بعد به یونیتی می‌آمد تا حداکثر دقت در ابعاد آنها لحاظ شود؛ میدانید راینو یک ابزار صنعتی فوق‌العاده است که برای دقت در کار بسیار کارآمد خواهد بود. شما می‌توانید از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین قطعه‌ی مد نظرتان را در آن برای آغاز یک خط تولید طراحی کنید و خب خط تولید من هم کُرات منظومه‌ی شمسی بود!
تمام سیارات یک به یک طراحی می‌شد و انصافاً وقتی به مدلینگ خورشید رسیدم، آنقدر تفاوت مقیاس وجود داشت که از مواجه شدن با چنین حجم عظیمی قالب تهی کرده بودم. بالاخره کار تولید منظومه‌ی شمسی به پایان رسید و حالا وقت برنامه ریزی برای سناریو و نحوه‌ی تعامل کاربر با بازی بود!

Haos,Haos Game,HAOS for windows,download HAOS,دانلود هاوس,دانلود هاوس برای ویندوز,بازی هاوس,بازی ایرانی,بازی ایرانی هاوس

The HAOS Game Super Hero Art on Windows 10

 

اگر قرار باشد بین بهترین بازی اول شخص و یک بازی متوسط سوم شخص یکی را انتخاب کنم، قطعاً به دلایل فنی و شخصی به خصوصی سوم شخص را انتخاب می‌کنم! برای این بازی هم همین‌طور پیش رفت، فکر کنم می‌توانستم به عنوان توسعه دهنده‌ی آن اعمال سلیقه کنم پس، سوم شخص را انتخاب کردم و تا جایی که می‌شد همه جوانب را در نظر گرفتم. خیلی دقت کردم که وقتی کاربر در حال حرکت است چه نوع فضای دیدی احتیاج دارد و در چه نمایی بزرگی این احجام قول پیکر بیشتر نمود خواهد داشت، میدانید این احساس ضعف در لحظه‌ی مواجه شدن با سیاره‌ی هرمز (مشتری) خودش می‌تواند باعث بالا رفتن آدرنالین شود!
من مشغول ساخت دوربین‌ها و جا نمایی آنها بودم در حالی که ساعت ۵:۴۷ دقیقه‌ی صبح بود و خستگی من را از اصلی‌ترین عنصر بازی غافل کرده بود و آن کارکتر اصلی بازی بود! خب انگار همه چیز باید از بین می‌رفت و دوباره صحنه باز سازی می‌شد. پس شروع کردم به طرح زدن برای ساخت یک فضاپیما یا ماهواره‌ی فضایی، اما طرح‌ها اصلاً به دلم نمی نشست و حس خوبی را متبادر نمی‌نمود. نکته اینجا بود، کاربر در فضای خارج از زمین و در خلاء مطلق قرار دارد و اصلاً دلش نمی‌خواست که وسط فضا هواپیما براند! از طرفی موتور یونیتی تا حد بسیار خوبی منعطف عمل می‌کند به شرط آنکه بدانید دقیقاً قصد انجام چه کاری را دارید.
من باید چیزی را انتخاب می‌کردم که سرعت زیادی نداشته باشد و ظاهرش هم اصلاً چنین انتظاری را برای کاربر به همراه نداشته باشد. کاربر در استفاده از آن احساس امنیت، پیمایش یک سفر علمی و مهم‌تر از همه اینکه کاملاً احساس معلق بودن کند، بدون آنکه نیاز باشد بداند داخل آن چه خبر است. پس بهترین جا وب سایت NASA بود! من چند ساعت در وب سایت ناسا جستجو کردم تا اینکه بالاخره یافتم! Cassini دقیقاً همان چیزی بود که ساعت‌ها در فکرش بودم. فکر کنم آنها هم این فضاپیما را با چنین دیدگاهی طراحی کرده باشند. کاسینی حجم مناسبی بود و ظاهر خوبی هم داشت، دست من برای رنگ بندی آن باز بود و می‌توانستم در مورد رنگ‌بندی بخش‌های مختلف آن بررسی کنم، پس کاسینی را بعد از یک سری شخصی سازی وارد یونیتی کردم و اجرا! اما یک جای کار مشکل داشت، بازهم نه خبری از حس تعلیق بود و نه یک سفر علمی، همه چیز شبیه همان بازی‌های یونیتی همیشگی بی روح بود!
پس به سراغ نرم افزار Autodesk MAYA رفتم، فکر کنم راه را درست می‌رفتم چون هربار یک مشکل بزرگ حل می‌شد و راه حل‌ها خودشان تولید می‌شدند. بعد از ساعت‌ها کار بر روی عملکرد مورد انتظارم از کاسینی،  بالاخره یک انیمیشن خوب و در خورد عملکرد آن تولید شد؛ کاسینی باید دور خودش می‌چرخید و اصلاً نمی‌بایست وضعیت پایداری داشته باشد. وقتی کاربر اینها را می‌بیند، چیزی که احساس می‌کند تعلیق است!
نسخه‌ی اول HAOS بعد از ساعت‌ها کار مدام آماده‌ی اجرای اولیه بود، پس تصمیم گرفتم تجربه‌ی تعامل با آن را برای همکاران تعریف کنم، عکس عمل همشان خوش‌آیند و برای بعضی از آن خوش ذوق‌هایشان، خیلی هیجان زده بود؛ این من را برای انتشار یک محصول با کیفیت‌تر و در خور انتظار کاربران بیش از پیش مصمم می‌نمود، پس ادامه دادم!

 

Haos,Haos Game,HAOS for windows,download HAOS,دانلود هاوس,دانلود هاوس برای ویندوز,بازی هاوس,بازی ایرانی,بازی ایرانی هاوس

نمایی از لحظه ی نزدیک شدن به سیاره ی ناهید ( زهره )

زمین و همه‌ی کرات به دقت مورد بررسی قرار گرفتند، سرعت چرخش آنها به دور خودشان و سرعت گردششان به دور خورشید موضوع مهمی بود. از همه مهم‌تر تفاوت دو طرف آنها در روشنایی و تاریکی بود، بنابراین طرفی که پشت به خورشید بود باید چراغ‌های شبانه‌ی شهرهایش روشن و به محض رسیدن به نور صبح خورشیدی خاموش می‌شد. از طرف دیگر نباید امکان عبور از درون سیارات فراهم می‌شد و خب برخورد با آنها و پرت شدن به اطراف به تنهایی ایده‌ی جالبی نبود؛ پس تصمیم گرفتم این دستور را تعریف کنم تا به کاربر امکان دهد در صورت نزدیکی بیش از حد به مدار سیارات، توسط جاذبه‌ی آنها مانند یک ماهواره‌ی مطالعاتی دور مدار آنها گردش کند. لابد فکر می‌کنید حتماً می‌توانید به خورشید نزدیک شوید؟ فکرش را هم نکنید!
در این نقطه تصمیم گرفتم تا میزان علاقه‌مندی کاربران را برای ادامه‌ی راه توسعه‌ی HAOS به عنوان اصلی‌ترین معیار قرار دهم؛ پس تصمیم به انتشار آن در مایکروسافت استور در شاخه‌ی Entertaiment و برای ویندوز 10 دسکتاپ گرفتم. لابد می‌پرسید چرا در شاخه‌ی بازی منتشر نشد؟ مایکروسافت بعد از تدبیری‌های پیاپی این روزها هم به خودش سخت می‌گیرد هم به توسعه دهندگان! وقتی بازی هنوز داستان یا روایت، مأموریت و … نداشته باشد؛ مایکروسافت از انتشار آن در هر سطح و کیفیتی به عنوان یک بازی جلوگیری می‌کند. اما این بدان معنی نیست که این محصول یک بازی نخواهد بود! HAOS با نام Haos – Solar System Visualiation برای کاربران در دسترس قرار گرفت. این نسخه از HAOS که همراه با نسخه‌ی بازی که بعد از تعریف و طراحی منطق بازی منتشر خواهد شد، در دسترس قرار خواهد گرفت، تبدیل به یک نسخه‌ی مطالعاتی برای مصارف تجربی و آموزشی خواهد بود که بیشتر به افزودن یک سری توضیحات به آن در قالب Tooltip هایی سه بعدی که فکر نمی‌کنم تا کنون دیده باشید، فکر می‌کنم.
خیلی دوست دارم تا بتوانم امکان انتشار آن برای کاربران ویندوز 10 موبایل را بدهم اما با توجه به مصرف رم بالای آن، به رغم تلاش‌های من برای ایجاد ساختاری بهینه، هنوز به مقاومت مناسب سخت افزاری در ویندوز 10 موبایل برای اجرای نسخه‌ی کنونی و مهم‌تر از آن امکان توسعه پذیری پروژه دست نیافته‌ام. ولی هم اکنون مشغول امکان سنجی انتشار آن بر بستر پلتفرم یکپارچه‌ی ویندوز و بعد از ماه‌ها انتشار آن برای سیستم عالم اندروید هستم. برای مشارکت در توسعه‌ی آن می‌توانید با ایمیل haos@eastcloud.ir  ارتباط برقرار نمایید.
اکنون از شما دعوت می‌کنم تا اولین تیزر تبلیغاتی آن را مشاهده کنید.

 

منبع مقاله: ویفون

Author
/
Milad
Categories
Calendar